Michelisz Norbert

  • Innerslide 1
  • Innerslide 2
  • Innerslide 3
 
 
 
 
Motegi Motegi
Következő versenyem:

MN5 Webshop 

Míg a pilóta dolga, hogy a lehető legjobb helyezést érje el egy adott autóval, addig a versenymérnök feladata, hogy ez az autó a lehető leggyorsabb legyen. Bári Gergely írását olvashatjátok a versenymérnöki munka rejtelmeiről!

Tehát a versenymérnök egyfajta karmester, aki a „leggyorsabb autó" születéséhez szükséges tennivalókat vezényli. Ezek közül a legtöbbet emlegetett a set up, vagyis az autó megfelelő beállításainak megtalálása. De emellett még fontos versenymérnöki feladat az adatok elemzése, kiértékelése, a gumiabroncsok kiválasztása, kopásuk dokumentálása, egyéb kopó-fogyó alkatrészek (fékek, kuplung, stb.) állapotának nyomon követése és sok más, kevésbé műszaki jellegű tevékenység (hivatalos papírmunkák, fellebbezések, incidensek utáni meghallgatások). Nagyobb csapatok, vagy a WTCC-nél is jelentősebb költségvetésű kategóriák esetében a feladatkörök már nem egy személy kezében összpontosulnak, hiszen az autósport egy rendkívül „időhiányos" világ.

Míg egy a járműiparban tevékenykedő mérnöknek napok, hetek is a rendelkezésére állhatnak egy-egy döntés meghozatalához, addig egy versenymérnöknek erre sokszor fél órája sincsen. Persze lehetne tesztelni horror összegekért, és előre kipróbálni, az autó milyen helyzetben milyen beállításokkal működik jól, aztán a versenyhétvégén már csak az apróbb módosításokat elvégezni... Na de abban hol a kihívás, nem igaz? Egy kisebb csapatnak maradnak a kevés idő alatt, kevés információ alapján, tapasztalatból meghozandó döntések.

Hogyan néz ki ez konkrét számokkal egy átlagos WTCC-hétvégén?

Kétszer fél óra teszt, azaz két szabadedzés áll rendelkezésre, ezek alatt kell a lehető legmegfelelőbb beállítást megtalálni. Egy félórás szakaszba általában 2 állítási lehetőség fér bele. Ez azért van így, mert egy kört átlagban 1 perc 40 másodpercnek vehetünk, és ahhoz hogy megfelelő visszajelzés érkezhessen a pilótától, 3 gyors kör kell, ami 1-1 fel/levezető körrel összesen 5. Azaz 5*1'40"=8'20". A boxban 2 perc jut a megfelelő set up eldöntésére, és beállítására, így kb. 10'30" telik egy állítás kipróbálásával.

A két szabadedzés között van lehetőség kicsit átgondolni a dolgokat, és esetleg egy időigényesebb állítást eszközölni, majd jön a második szabadedzés, és még két lehetőség. Ez jó esetben összesen 6 „lövés" a megfelelő beállítás eltalálására. Ráadásul vannak egyéb nehezítő körülmények is: 1. ha új a pálya, a pilótának először tanulnia kell, 2. az első szabadedzés reggel van hűvösben, a második dél körül tűző napon, néha 20 fokkal melegebb aszfalton, 3. a gumik folyamatosan kopnak, így változik az autó viselkedése, plusz a szabadedzéseken az előző versenyről megmaradt gumikat használjuk, amelyek állapota eleve kérdéses.

Tehát ha nem változtatnánk semmit az autó beállításain, a köridő akkor is változna az egyéb körülmények miatt, és így még nehezebb pontos következtetéseket levonni. És erre van hat próbálkozásunk. Persze ha süt a nap, mindenkinek süt, ha esik az eső, mindenkinek esik – a többi csapat is ugyanezekkel kell, hogy megbirkózzon.

Bári Gergely