Michelisz Norbert

  • Innerslide 1
  • Innerslide 2
  • Innerslide 3
 
 
 
 

Ningbo International Circuit

Következő versenyem:

MN5 Webshop 

Az FIA WTCC hosszabb interjút készített velem. Szóba került a tesztidőszak, Huff távozása, az esélyeim a bajnoki címre és a magyar szurkolók szeretete. Az interjú magyarra fordított változatát olvashatjátok itt.

A 2017-es tesztidőszakot a múlt hónapban Aragonban kezdtétek meg a Hondával – hogy ment?

„Nagyon jól, élveztem, hogy újra autóba ülhettem, mert túl sok idő telt már el a tavalyi záró verseny, Katar óta és igencsak hiányzott, hogy vezessem a Honda Civicet. Emellett azért is boldog lehettem, mert a három napos teszt alatt az autó kifejezetten jól működött. Kipróbáltunk néhány új fejlesztést és mindegyikkel elégedettek lehettünk. Megbízható autóra van szükségünk, és a csapaton belül mindenki örült annak, hogy jó irányba haladnak a dolgok.”

A teljesítménnyel is elégedett voltál?

„A cél ezúttal nem az volt, hogy kisajtoljuk a maximális teljesítményt az autóból, inkább arra voltunk kíváncsiak, hogy az új elemek működnek-e és melyek a jó kombinációk. Most jön majd a többi tesztünk, amelyeken már egyre jobban a teljesítményre fókuszálunk, mint a megbízhatóságra.”

Egy sikeres teszt reményt ad neked az előttünk álló szezonhoz?

„Már novemberben és decemberben is magabiztos voltam, mert tudtam, hogy érkeznek fejlesztések az autóhoz. Benne van a potenciál a technikában, ezt kell teljesen kiaknáznunk és biztos vagyok benne, hogy ezt meg is tesszük majd.”

Az új csapattársad, Ryo Michigami is tesztelt. Jó volt együtt dolgozni vele? Miben tudtad segíteni őt?

„Két autóval teszteltünk. Az én feladatom volt az új fejlesztésekkel ellátott autó vezetése, de amikor volt egy kis időm, örömmel segítettem Ryónak. Megkedveltem őt, nagyon koncentrált. Tavaly Motegiben már találkoztunk, azóta ismerjük egymást. Kifejezetten szimpatikus a hozzáállása – nyugodt, csendes és 100 százalékig fókuszál a feladataira. Sokat vezetett Aragonban, ami hasznos volt neki, hiszen neki van a legkevesebb tapasztalata az autóval. Elég sokat fejlődött a harmadik nap végére, szóval szerintem erős versenyző lesz.”

Mennyire hiányoltad Rob Huff-fot, aki elhagyta a csapatot?

„Ha van egy világbajnok a csapatban, az mindig sokat jelent. Szerettem, hogy Rob velünk versenyzett, ám látva Ryo gyors fejlődését, biztos vagyok benne, hogy vele is jók leszünk. Persze nem jó elveszíteni egy olyan értéket, mint Rob, de Ryóval is erős csapatot alkotunk majd.”

A Münnich Motorsporthoz csatlakozó Huffban bajnokesélyest látsz?

„Természetesen. Különösen a tavalyi év után jól tudom, hogy világklasszis versenyzőről van szó, aki egy Citroënnel bitang erős kombinációt alkothat. Ő az egyik nagy esélyese a világbajnoki címnek, de nem az egyetlen. Hallom, hogy a Volvo is sokat tesztel majd, jönnek a pletykák arról, hogy milyen erős pilótafelállásuk lehet, szóval egy hihetetlenül izgalmas év vár ránk. Élvezem, hogy ilyen kiélezett a verseny. Tudom, hogy erősebbek leszünk, mint 2016-ban voltunk, mert jobb lesz az autónk, szóval igazi versenyre számítok a többiekkel, és ezért már alig várom, hogy elkezdődjön a szezon.”

Ez lesz a második idényed gyári pilótaként. Mennyivel lesz ez könnyebb, mint az első volt?

„Most már egy kicsit kedvezőbb helyzetben vagyok, mint a kezdetekkor. Bár már korábban is ismertem néhány embert a Honda csapatából a 2015-ös tesztekről, de egy versenyhétvégén együtt dolgozni egy új mérnökkel, új szerelőkkel, nem a megszokott arcokkal, ahhoz hozzá kellett szoknom. Más együtt dolgozni valakivel egy teszten és egy versenyhétvégén, amikor nyomás van rajtad, teljesítened kell. Új környezetbe csöppentem, de élvezem a munkát a JAS Motorsportnál. Mindig kedvesek voltak velem, megértették, hogy ez egy új helyzet nekem, és megkaptam tőlük azt a segítséget, amire szükségem volt. A tavalyi év tapasztalatával, azzal, hogy már ismerjük egymást, idén még erősebbek lehetünk. Arra számítok, hogy ezúttal az első pillanattól kezdve a 100 százalékot tudjuk majd nyújtani. A tavalyi év elején egy kicsit megfogott az új környezet, hiszen óriási felelősségként éltem meg, hogy a Honda gyári pilótája lettem. Szép és egyben nehéz időszak volt ez, amit át kellett élnem ahhoz, hogy igazán erősek legyünk. Szeretek a csapatommal dolgozni, és nemcsak azért, mert kedvesek, hanem azért is, mert már 100 százalékig megértjük egymást.”

Van még mit bizonyítanod a Hondának?

„Mindig van nyomás rajtad, ha egy gyári csapatnál versenyzel. De a legnagyobb elvárásokat mindig én fogalmazom meg saját magammal szemben. Nemcsak a Hondának vannak nagy céljai, hanem nekem személy szerint is. Tehát a nyomás nagy része belülről fakad.”

Magabiztos vagy a világbajnoki esélyeidet illetően?

„Mindig félek attól, hogy ne legyek túlságosan elbizakodott a szezonkezdet előtt. Most különösen fontos, hogy hideg fejjel, ugyanazzal a lendülettel és elszántsággal dolgozzunk, ahogyan tavaly tettük. Ha erre képesek leszünk, akkor harcba szállhatunk a bajnoki címért. Ehhez még hosszú utat kell megtennünk az autó fejlesztésével az első verseny előtt. Mindent beleadok, hogy készen álljak arra, hogy a világbajnoki címért küzdjek. A jelenlegi információk birtokában, ha minden a terveink szerint alakul, képesek lehetünk a bajnoki címért harcolni.”

Ha nem te nyernéd a vb-t, kire fogadnál?

„Tiago Monteiróra. Tavaly megmutatta, hogy fantasztikus pilóta. Rengeteget fejlődött a 2015–2016-os években. Aztán mellette ott van még Huff és valamennyi Volvo-versenyző. Nehéz egyetlen nevet kiemelni, mert biztos vagyok benne, hogy hat-nyolc esélyes is lesz a világbajnoki címre a legvégéig.”

Makaó és Monza visszakerült a versenynaptárba. Mit gondolsz ezekről a helyszínekről?

„Szeretem őket. Monzában nyertem futamot legelőször a nemzetközi porondon még 2008-ban. Makaóban pedig az első futamgyőzelmemet arattam a WTCC-ben 2010-ben. Szóval különleges és szép emlékeket őrzök erről a két pályáról. Mindkettő ott van a kedvenceim között.”

És a Nürburgring Nordschleifére is visszatérhetsz újra – szereted vagy sem?

„Egyértelműen szeretem. A Nürburgring semmi mással nem összehasonlítható. Korábban azt gondoltam, hogy Makaó a legnehezebb pálya a világon, de amikor 2015-ben először ellátogattunk a Nürburgringre, hamar rájöttem, hogy az egy másik szint. A versenyhétvége alatt mindegy, hogy szabadedzésről vagy az időmérőről van szó, végig óvatosságra int egy érzés legbelül, mert azon a pályán egyetlen hiba is súlyos balesethez vezethet – egyrészt a nagy sebesség miatt, másrészt azért, mert nincsen kifutó tér. A szakmai különlegességének köszönhetően a Nürburgring kiemelkedik a többi helyszín közül.”

Újítás lesz a jóker kör is idén. Ehhez mit szóltál?

„Azt gondolom, hogy nagyon jó ötlet. Nehéz egy utcai pályán vezetni, de tökéletes megértem, ha a szurkolóknak ez Vila Realban nem szerez sok örömöt. Ők előzéseket és látványos akciókat szeretnének látni. A jóker körök új stratégiát jelentenek és ennek a lehetőségnek köszönhetően képesnek kellene lennünk előzésekre, ami remélhetőleg a közönség tetszését is elnyeri majd.”

Milyen érzés tudni, hogy a magyar szurkolók egy emberként állnak mögötted?

„Csodálatos. Mindig nagy a nyomás rajtam a hungaroringi verseny hetében, de abban a pillanatban ahogy kiszállok az autóból a második futam leintése után, már várom, hogy újra a szurkolóim előtt versenyezhessek. Nincsen annál különlegesebb érzés, mint odahaza versenyezni. Számos felejthetetlen emlékem van az első ottani 2011-es dobogóm óta. Emlékszem az érzésekre, a pillanatokra. Nem tudom eléggé megköszönni azt a hihetetlen támogatást, amit a magyar szurkolóktól kapok, ahogyan ők mögöttem állnak. Nem számít mi történik, ők ugyanúgy szurkolnak nekem. Ez extra önbizalmat és energiát ad nekem, főleg akkor, amikor nem mennek jól a dolgok a pályán.”