Michelisz Norbert

  • Innerslide 1
  • Innerslide 2
  • Innerslide 3
 
 
 
 
Vila Real    track vilareal
Time left:
1
1
nap múlva
Következő versenyem:

MN5 Webshop 

Ha röviden és hivatalosan akarnám összefoglalni, akkor a Nemzetközi Automobil-szövetség (FIA) legrangosabb sorozata a Forma–1 és a WRC mellett. Ennél persze sokkal több. Itt a WTCC rendhagyó, személyes élményeimmel dúsított bemutatását olvashatjátok!

A mint abroncs
„Egy versenyhétvégén, az esős futamokat is beleszámolva 20 abroncsot használunk el. Persze nem csak ez a fogyóeszköz, az üzemanyag is gyakran elapad: átlagosan 350 versenykilométert teszünk meg minden hétvégén, így egy év alatt kb. 1680 liter benzint eszik meg az autó.”

B mint baleset
„2015-ben a Nordschleifén a szezonban elért legmagasabb sebességemnél kaptam defektet, az autó irányíthatatlanul sodródott a szalagkorlát felé. Örökkévalóságnak tűntek azok a tizedmásodpercek, halálközeli élmény volt. Ugyanakkor pályafutásom egyik legszerencsésebb kimenetelű szituációja is volt egyben, mert épen megúsztam az esetet.”

Cs mint csapattársak
„A gyári Honda-csapatban jelenleg két csapattársam van: egy világbajnok és egy korábbi Forma–1-es. A portugál Tiago Monteiro egyszer dobogóra is állt az F1-ben, a brit Rob Huff pedig 2012-ben a WTCC bajnoka volt, és ő állt rajthoz a legtöbbször a sorozat történetében.”

D mint duplázás
„A Forma–1-en felnövőknek furcsa lehet, hogy a WTCC-ben egy versenyhétvégén két futam is van. De ez a duplázás pont, hogy jót tesz, hiszen két rövidebb futam sokkal izgalmasabb, mint egy hosszabb. Pláne, hogy a kb. félórás versenyek alatt nincs lazsálás, az első pillanattól tövig nyomjuk a gázt.”

E mint edzés
„2010 óta van személyi edzőm, akivel speciális programot dolgoztunk ki a fizikai felkészítésemre. Fejlesztjük a szem-kéz koordinációt, a reakcióidőt és az egyensúlyérzéket. Januártól március közepéig tart az alapozó időszak, idény közben pedig szinten tartás van. Egy foglalkozás két, két és félórás, hetente három alkalommal.”

É mint élmény
„A WTCC kapcsán sok érdekes helyre eljutok, eddig Japánban a Hirosima Múzeumban tett látogatás ragadt magával leginkább. Rengeteg fényképet, maradványt, épületrészt tárolnak az atomtámadásról. Rá lehetett állni arra pontra, amely felett a levegőben felrobbant a bomba. Ott tényleg átszellemül az ember, engem pedig amúgy is érdekelnek a II. világháború összefüggései.”

F mint fizika
„Kisebbek a fizikai erőhatások, mint a Forma–1-ben, ahol körülbelül 5G-s terhelést kapnak a pilóták. Mi nem érünk el olyan nagy kanyarsebességeket, így a WTCC-ben ez ritkán haladja meg a 2G-t. Ezt az átlagosnál valamivel izmosabb felépítéssel ki lehet bírni.”

G mint galamb
„Néha váratlan események is átírhatják a forgatókönyvet az autósportban. Velem 2012 második, monzai futamán történt, hogy miután az első helyről rajtoltam, és a verseny kétharmadán vezettem, elütöttem egy galambot, aminek következtében visszaestem a nyolcadik helyre.”

Gy mint gyári
„2010-ig a gyári pilóták voltak többségben a WTCC-ben, azóta viszont a gazdasági válság miatt a privát versenyzők száma növekedett. Mivel egy privát csapatnak soha nem lesznek a gyáriakéhoz hasonló anyagi lehetőségei, az összetett pontverseny mellett az ő külön versenyük volt a Yokohama Trophy. Én a Zengő Motorsport tagjaként ezt nyertem meg 2012-ben és 2015-ben.”

H mint híresség
„Ahogy a Forma–1-ben, úgy a WTCC pályáin is feltűnnek időről-időre különböző hírességek. Az Egyesült Államokban például A Grace klinika sztárjával, Patrick Dempseyvel váltottam néhány szót futólag, aki vendégpilóta volt az egyik betétsorozatban.”

I mint ivászat
„Nem kell rosszra gondolni, de a folyadékpótlás elengedhetetlen két futam között. Durva hőterhelést kell kibírnunk a kocsiban: ha a külső hőmérséklet 30 fok, ehhez az utastérben úgy 60 fokos forróság társul. Nem csak a hét ágra sütő nap melegíti fel az autót, hanem a váltó, a motor és a fék hőtermelése is. Extrém esetben fél óra alatt akár másfél, két litert is leizzadok.”

L mint Loeb
„A kilencszeres ralivilágbajnok Sébastien Loeb 2014-ben és 2015-ben két teljes szezont teljesített a WTCC-ben a Citroën volánja mögött, és mindkétszer harmadik lett az év végén. Egy ilyen kaliberű sportember megjelenése még az F1-nek is jót tenne, hiszen az autósport-történelem egyik legkiválóbb alakjáról van szó – öröm volt ellene versenyezni.”

P mint pontozás
„Az összetett pontverseny ugyanaz, mint a Forma–1-ben: az első tíz helyezett kap pontot, a futamgyőztes 25-öt, a tizedik egyet. A WTCC-ben viszont van egy külön értékelés a privát pilóták számára a Yokohama Trophyért – közülük az első nyolcat pontozzák.”

R mint rajtsorrend
„Az időmérő végeredménye 2016-tól a második futam rajtsorrendjét határozza meg. De hogy garantált legyen az izgalom, az első futamra az időmérő első tíz helyezettjét megfordítják, tehát az első a tizedik, a tizedik az első helyről rajtol. Látszólag így mindegy, hogy az időmérőn valaki az első vagy a tizedik helyet szerzi meg, de valójában mégsem. Az időmérő első öt helyezettje ugyanis 5, 4, 3, 2, 1 extra pontot kap.”

S mint sebesség
„Az eddigi WTCC-s csúcssebességem Monzában volt, amikor 265 km/h-val mentem. Versenyzőként viszont sokkal inkább a lassulás a mérvadó, erről a 265 km/h-ról 140 méter alatt 50 km/h-ra lassulunk vissza az első kanyarig, ami már kemény dió.”

T mint túraautó
„Kicsit szerencsétlen, hogy az angol World Touring Car Championship tükörfordításban került át magyarba, hiszen a túrázásra asszociálunk belőle. A lényeg, hogy a túraautó-sorozatok a zárt terű autókra utalnak, szemben a nyitott, azaz formula kategóriákkal, mint például az F1.”

V mint világbajnokság
„Több túraautó-sorozat is létezik, de a WTCC az egyetlen világbajnokság. Azért hívják világbajnokságnak, mert négy (öt, ha Észak- és Dél-Amerikát külön számoljuk) kontinensen zajlik a verseny, van/volt benne japán gyártótól amerikaiig mindenféle, ékes példa erre a mi Hondánk is. Plusz a Nemzetközi Automobil-szövetség (FIA) szervezi.”