Michelisz Norbert

  • WTCC/WTCR-statisztika

    260 Futam
    14 Győzelem
    54 Dobogó
  • Kövess az Instagramon

  • Tarts velem a Facebookon

Seiko OMV Simple Pay OTP Hyundai Motorsport

Nemrég jelentette be a HUMDA Magyar Autó-Motorsport Fejlesztési Ügynökség a támogatási rendszer elindítását, amelynek célja a magyar autó-motorsport fejlesztése. Igazgatósági tagként felelős vagyok a szakmai koncepció még folyamatban lévő kialakításáért, amely számomra több, mint egy megoldandó feladat, küldetésként tekintek a projektre. Összetett témáról van szó, igyekszem kifejteni a legfontosabb gondolataimat.

Ha egy dolgot kellene kiemelnem, hogy miben változtatott meg a 2019-es világbajnoki cím, akkor a magyar autósport iránt érzett felelősségvállalást említeném. Előtte is láttam, milyen sok tehetséges versenyző és mérnök van idehaza, akiket sok esetben az anyagi és szakmai feltételek hiánya akadályoz meg abban, hogy komolyabb szintre lépjenek, de amióta bajnok vagyok, azóta érzem a felelősséget, hogy nekem dolgom van velük. Támogatnom kell őket az összes rendelkezésemre álló lehetőséggel.

BPI 1965 1

Megvoltak a szárnypróbálgatásaim ebben a szerepben, fiatal versenyzők mellé álltam mentorként, és tavaly a #NextMichelisz program keretein belül nagyszabású tehetségkutatót indítottunk, amelyen mintegy ötezren vettek részt, a kiválasztott, Báldi Gergő pedig idén már egy nemzetközi bajnokságban versenyez. A magyar autósport egészének fejlődéséhez viszont rendszerszintű stratégiára van szükség, ebben lehetek a HUMDA segítségére.

HISZEM, HOGY AZ ELMÚLT TIZENÖT ÉVBEN A PÁLYÁN ÉS AZON KÍVÜL SZERZETT TAPASZTALATAIMAT HASZNOSÍTANI TUDJUK.

A rendelkezésre álló költségvetésnek biztosan lesznek határai, és azt is látni kell, hogy a technikai sportok mennyire drágák, így még jobban meg kell fontolni, ki érdemes támogatásra. Csak, hogy lássunk néhány számadatot: ahhoz, hogy valaki a nulladik szintről, minden lépcsőfokon végighaladva eljusson egy komoly, nemzetközi túraautó bajnokságba, több százmillió forint kiadás szükséges. Az összegek természetesen kategóriánként nagyon változók, de a lényeg ugyanaz: sokba kerül. Mi pedig hátrányban vagyunk.

Magyarországon tízmillióan élünk, a nagy számok törvénye alapján is sejthető, hogy egy 50-60 milliós népességű nemzetben ötször-hatszor annyi esély van arra, hogy a pénz és a tehetség találkozik egymással. Ez szerencsés esetben itthon is megtörténik, de jóval kevesebbszer.

644a313d8e4b1a738e481d1a2c5c15e3 1

A költségek országtól függetlenül hasonlók, s ezeket kezdetben a családnak, szerencsés esetben pedig a támogatóknak, mecénásoknak kell fedezniük. Teljesen természetes, hogy ebből fakadóan ideheza jelenleg az a jellemző, hogy a családi háttér, a rendelkezésre álló pénzmag egy bizonyos szint után többet nyom a latban, mint a puszta tehetség.

Ezen kell változtatni azzal, hogy lejjebb kerül Magyarországon az autósport bekerülési költsége az igazán rátermettek számára. Ennek eredménye lehet, hogy hiába vagyunk kisebb ország, a nagyobb kezdeti merítésből több versenyzőnk juthatna el a nemzetközi színtérre.

Tehát az a cél, hogy elérjük: többször találkozzon a tehetség a szükséges pénzzel. Ennek eléréséhez minimalizálni kell a szubjektív szempontokat a kiválasztásnál, és minél több objektív mérőszámot kell beépíteni a rendszerbe.

BPI 2101

Az anyagi és logisztikai korlátok miatt egy autósportos felmérésnél lehetetlen nagy tömegeket kivinni a pályára, hogy ott nézzük meg, mire képesek, ezért költséghatékony módját kell megválasztani annak, hogy minél többen megmutathassák magukat. Erre pedig véleményem szerint a gokart- és szimulátorbajnokságok a legalkalmasabbak.

Ezt követően a második szűrő már mentális, fizikai és pszichológiai teszteket tartalmazhat, amelyekkel az alapvető képességeket tudjuk felmérni, majd ezután következhet a pályán való tesztelés egy már szűkebb kör számára, különböző, specifikus feladatok végrehajtásával. Ezt a folyamatot pedig időszakosan ismételni kell egy egyre több adattal finomhangolt rendszerben, lehetőséget adva az újonnan feltűnő tehetségeknek.

A FOLYAMAT BEÉRÉSÉHEZ IDŐRE VAN SZÜKSÉG. NEM JÖVŐRE FOGJUK LÁTNI AZ EREDMÉNYÉT, EZ EGY BEFEKTETÉS A JÖVŐBE. A SIKER ALAPFELTÉTELEI A KÖVETKEZETESSÉG ÉS A TÜRELEM.

Ugyanakkor közben nem feledkezhetünk meg azokról sem, akik már megtették az első lépéseket, akár erőn felüli vállalásokkal. Sokan vannak, akik szó szerint a konyhapénzt füstölik el a pályán, mert ez az életük és jók benne. Ők ugyanolyan fontosak, mint a jövő még ismeretlen reménységei. Komoly szakmai viták árán már összeírtuk több tucat autóversenyző és motoros nevét, akik közül néhányan esélyesek lesznek a támogatásra, amellyel meg tudnák tenni a következő lépést.

b4acdf3a1f198d5040e95da3db0440b6 1

Fontos, hogy a végcél egy önfenntartó rendszer kialakítása. A magyar autósport elmúlt néhány évtizedére sajnos nem mindig a piaci alapon való gondolkodás volt a jellemző, aminek következtében egyre bizonytalanabbak a támogatók, ez pedig sok versenyző és csapat dolgát lehetetleníti el. Ha sikerül létrehozni egy hiteles szisztémát, amelyben döntően nem a kapcsolatok és a pénz, hanem a tehetség és a tudás számít, akkor véleményem szerint idővel a piaci szereplőket is nagyobb eséllyel lehet tehetséges fiatalok mellé állítani.

Sokat gondolkodtam, mennyit veszíthetek azzal, hogy a kezdeményezés élére állok. Biztos lesznek vegyes vélemények, és tisztában vagyok vele, hogy ahol megjelenik a pénz, ott konfliktusok is várhatóak. Ezeket fel fogom vállalni, noha elsősorban továbbra is versenyzőnek tartom magam. De úgy érzem, a magyar autósportnak szószólóra, lobbierőre van szüksége, és a mostani talán egy sokáig vissza nem térő lehetőség, amelyet a fejlődés érdekében meg kell ragadnunk.