Michelisz Norbert

  • Innerslide 1
  • Innerslide 2
  • Innerslide 3
 
 
 
 

MN5 Webshop 

A gyári csapattól kapott telemetria-adatoknak köszönhetően holnap nem a nulláról kezdjük a nürburgringi körözést. A Citroënt itt az átlagosnál is nehezebb lesz utolérni.

Ma egy kicsit olyan érzésem volt a Nürburgringen, mintha nyaralnék. Volt egy hivatalos programokkal tarkított része a napnak, amikor beültették az összes pilótát egy buszba, és a pálya híresebb részein kiszálltunk fényképezkedni. Ennek az egésznek már önmagában olyan hangulata volt, mint egy osztálykirándulásnak, de a Hungaroringgel járó természetes feszültség és az azt követő hét feszített tempója után tényleg úgy éreztem magam, mintha nyaralnék, amikor beültem a buszba. Nyugodtan tudok készülni a hétvégére, felszabadult vagyok, és mindez azzal a kellemes bizsergéssel párosul, hogy végre itt vagyunk a Nürburgringen. Itt vagyunk és versenyezni fogunk rajta!

A szerdám nagy része egyébként azzal telt, hogy belevetettem magam a teszteredmények kielemzésébe, amelyeket a gyári csapattól kaptunk. Ez óriási segítséget jelent nekünk, hiszen mivel a hivatalos nürburgringi tesztnapon technikai hiba miatt lényegében nem tudtam adatokat gyűjteni a saját versenyautómmal, enélkül a nulláról kellett volna kezdenünk a csütörtöki tesztet. Így viszont legalább lesz egy alapelképzelésünk a beállításokról. Maga a telemetria-elemzés is megmutatta a Nürburgring nagyságát: általában kb. két óra elegendő a felkészülés ezen szakaszára, most viszont szinte egy teljes napot ezzel töltöttem el. Plusz kiegészítettem az elemzést Sébastien Loeb körének belső kamerás felvételével, amely nemrég került fel az internetre – abból is kifigyeltem néhány apróságot.

Azonban valószínűleg így sem tudjuk teljesen utolérni pályaismeretben azokat, akik rendesen ki tudták használni a tesztnapot. Hiába lesznek ezúttal egy órásak a szabadedzések, ez nem azt jelenti, hogy egy órát is tudok körözni a pályán, mert ahhoz nem lesz elegendő üzemanyag az autóban. A holnapi teszten még lehet tankolni, de a pénteki szabadedzések közben már nem, így egy óra helyett csak kb. 45 percet vezethetek majd.

A legjobb eséllyel akkor tudjuk utolérni a mezőnyt felkészültségben, ha állandó időjárási körülmények lesznek. Akkor viszont nagy bajban leszünk, ha a Hungaroringhez hasonlóan változékony időjárás lesz, és mondjuk három vizes teszt és szabadedzés után száraz körülmények között zajlik le az időmérő, vagy fordítva – ez esetben ugyanis semmilyen tapasztalatunk sem lesz a pályáról. A helyiek elmondása szerint az ország itteni részére lehetetlen előre jelezni az időjárást, mert pillanatok alatt beborul, és az esőzés után ugyanilyen gyorsan ki is derül az ég. Ettől függetlenül nézegetem az előrejelzéseket, azt mondják, hogy egy-két záportól eltekintve szárazság várható.

Az időmérő előtti szabadedzéseken szerintem mindenki óvatosabb lesz, mert sok olyan része van a pályának, amelyen magas tempó mellett iszonyatosan közel van a szalagkorlát. Egy-egy balesetből adódó törést pedig elképzelhető, hogy ki lehetne javítani, de nem olyan rövid idő alatt, hogy az időmérőig elkészüljön az autó. Magán az időmérőn már én sem óvatoskodom majd, hanem a maximumra törekszem.

Az esélyeket tekintve arra számítok, hogy a Citroënt a megmaradó 60 kilós pluszsúlya ellenére sem lehet megfogni ezen a pályán. És nem is csak a hosszú egyenesek miatt, amelyeken a motorerő-fölényükkel dominálnak, hanem a teszteredményekből azt vettem észre, hogy itt a kanyarokban is gyorsabbak. Valamilyen szinten érthető ez, hiszen korábban is írtam, hogy a Nürburgringet leginkább egy rali gyorsasági szakaszhoz tudnám hasonlítani a pálya egyenetlen talaja miatt. Ha valaki, akkor a Citroën pontosan ismeri a know-how-t, hogyan kell ezeken a hepehupás részeken is megtalálni a legjobb tapadást, mivel a raliban rengeteget mentek egyenetlen, murvás talajon.

Az áprilisi tesztből azonban a Citroën fölényén túl nem lehetett másra következtetni, például a Chevrolet, a Lada és a Honda egymáshoz képesti erőviszonyára sem. Ha lesz egy kis technikai előnyünk a többi márkához képest, akkor az első tízbe simán beférhetünk az időmérőn, ha viszont nem, akkor a pilóták pályával kapcsolatos tapasztalata és a kockázatvállalásuk mértéke dönthet. Egyelőre azt mondom, hogy a cél az időmérőn bekerülni az első tízbe, a két futamon pedig gyűjteni a pontokat, de ez holnaptól pozitív és negatív irányba is változhat.

A nürburgringi időterv:

Csütörtök

11:30 – 12:30  Teszt

Péntek

08:15 – 09:15  Szabadedzés

11:55 – 12:55  Szabadedzés

18:20 – 19:20  Időmérő

Szombat

10:25 – 11:50  Futam1 – 3 kör (Eurosport)

11:55 – 13:00  Futam2 – 3 kör (Eurosport)