Michelisz Norbert

  • Világbajnok autóversenyző

  • Kövess az Instagramon

  • Tarts velem a Facebookon

Seiko OMV Simple Pay OTP Hyundai Motorsport

Ott voltam a Honda múlt heti, négynapos valenciai tesztjén. És nemcsak ott voltam, hanem miután az első három napon Gabriele Tarquini vezette az autót, a negyediken én kaptam lehetőséget. Az a Honda, amit ezúttal vezettem, már nagyon hasonlított arra, amivel idén versenyzünk majd!

Másfél héttel a valenciai teszt előtt tudtam meg, hogy ott újra autóba ülhetek, ami hihetetlenül boldoggá tett. Már a november végi, Motorland Aragónon tartott teszt után is mondtam, hogy bízom benne, lesz még lehetőségem vezetni a szezonkezdet előtt. Akármennyire is nyilatkoztak úgy a hondások, hogy elégedettek voltak a teljesítményemmel, nem lehettem 100 százalékig biztos abban, hogy ezt nem csupán udvariasságból mondják. Számomra azzal vált egyértelművé, hogy komolyan gondolták ezeket a kijelentéseket, hogy most visszahívtak egy újabb tesztre. Valenciába ráadásul felszabadultabban érkeztem, mint a korábbi alkalommal, hiszen már volt elképzelésem arról, hogyan adjak minél pontosabb visszajelzéseket az autó viselkedéséről.

A november végi teszthez képest, rengeteget változott az autó. Akkor nem sokkal jártunk a tavalyi szezonzáró makaói nagydíj után, és a főbb elemeket tekintve, egy-két újítást leszámítva nagyon hasonló autóval teszteltünk, mint amivel az előző idényben versenyeztünk. A mostani modell viszont már sok olyan fejlesztést magán viselt, amit használunk majd 2015-ben, ezek ráadásul a motort, a karosszériát és a felfüggesztést is érintették. És a legfontosabb: mindhárom fő területen érezhető volt a javulás!

Megnövekedett az autó csúcsteljesítménye, amire óriási szükség volt, hiszen tavaly legfőképpen azokon a pályákon volt jelentős a hátrányunk, amelyeken a motorerő dominált. Jó hír, hogy a motorral azonos mértékben javult az autó aerodinamikája is, ami abban mutatkozott meg, hogy miközben jobb lett a leszorítóerő, nem növekedett meg a légellenállás. Ennek elsősorban a gyors kanyarokban lesz pozitív hatása. És mindemellett a felfüggesztésen eszközölt módosítások vezethetőbbé tették a kocsit.

Jelen pillanatban több előrelépést ígérő alkatrész is van, azonban el kell dönteni, hogy ezek közül melyik három lesz az, amit felhasznál a fejlesztői csapat. Tavaly homologizálva lettek az autóhoz tartozó alkatrészek, azaz írásban rögzítették, milyen komponensekből áll össze a technika. Hat jokerrel rendelkezik minden gyártó, azaz hatszor lehet módosítani ezeken az összetevőkön. A Honda tavaly hármat már felhasznált, ezeknek köszönhetően csökkent bizonyos pályákon a tetemes hátrány a szezon második felében a Citroënhez képest. Tehát most három változtatási lehetőség maradt. Ebbe nincsen túl sok beleszólási lehetőségem, persze fontosak a pilóták visszajelzései, de a mérnökök a telemetria-adatok kielemzéseiből látják, melyik fejlesztés hozza a legtöbb javulást.

A négynapos teszt során szinte végig ideális, napsütéses időben dolgoztunk, egyedül a pénteki napot nehezítették meg a 60–70 km/h-ás széllökések. A Citroën is Valenciában tesztelt ebben a négy napban, náluk minden nap más-más pilóta vezetett. Teljesen elkülönültek a csapatok, a két boksz között is 70–80 méter távolság volt. Én Sébastien Loebbel mentem ugyanazon a napon, és bár hivatalos időmérés nem volt, a négy nap során általunk mért időkből kiderült, hogy közeledtünk a Citroënhez. Tavaly februárban ugyanúgy Valenciában volt egy közös tesztje a két márkának, és akkor a franciák előnye körönként 1–1,5 másodperc volt. Ehhez képest mindenképpen előre léptünk, bár az egyértelmű, hogy még nincsen Citroën-szinten a Honda. Egy-két hónap leforgása alatt nem is lehet ekkora hátrányt maradéktalanul ledolgozni.

Ugyanakkor a fejlesztéseinkben további fejlődési potenciált látok, mert sok kilométert kell megtenni ahhoz, hogy finomhangolni lehessen a kocsit, és erre nem lesz elég idő az argentínai idénynyitóig. Most úgy hiszem, hogy a szezon második felére önerőből is megnehezíthetjük a Citroën dolgát. Még két teszt lesz a rajtig, azok után még tisztábban láthatunk majd. Az elsőt február 13-án Barcelonában tartják, ahol arra is van némi esély, hogy újból autóba üljek. Utána a Honda tervez még egy közös tesztet a Citroënnel a Paul Ricardon február végén. Bizakodó hangulatban vagyok! :)